زندگی عاشقانه من همسریزندگی عاشقانه من همسری، تا این لحظه: 13 سال و 21 روز سن داره

گالری از مطالب مفید برای کودکان

نکـتـه دربـاره سونـوگـرافـي 3 بـعـدي

1392/6/19 22:53
نویسنده : مامان و بابا
317 بازدید
اشتراک گذاری

ترجمه:آتنا جهانگيري
10 نکـتـه دربـاره سونـوگـرافـي 3 بـعـدي

دوران بارداري اما و اگرهاي زيادي دارد و البته هر لحظه سوالات جديدي در مورد موجود کوچکي که به زودي به شما مي‌پيوندد، برايتان ايجاد خواهدشد...


يکي از سوال‌هاي رايج مادران باردار در مورد انجام سونوگرافي است. در مطلب زير به چند پرسش رايج در اين مورد و پاسخ‌هاي آنها پرداخته‌ايم.


سونوگرافي 2بعدي، 3بعدي و 4بعدي چيست؟

سونوگرافي دوبعدي رايج‌ترين و معمولي‌ترين نوع سونوگرافي است که به صورت سياه و سفيد انجام مي‌شود. سونوگرافي 3بعدي هم چيزي شبيه به 4بعدي است با اين تفاوت که يک تصوير ثابت از جنين در آن مشاهده مي‌شود و درواقع حرکتي ندارد. سونوگرافي 4بعدي نوعي سونوگرافي رنگي است که چهره جنين و حرکات او را در 3 بعد و بعد چهارم عکس‌العمل‌هاي جنين را طي مدت‌زماني مشخص نشان مي‌دهد. مادر مي‌تواند عکس‌العمل‌هايي مثل خميازه کشيدن، سکسکه يا مکيدن شست را در اين سونوگرافي ببيند.

2
چه زماني بايد سونوگرافي انجام بدهيم؟

جامعه متخصصان زنان و زايمان کانادا به تمام خانم‌هاي باردار پيشنهاد مي‌کند بين هفته هجدهم تا بيست‌ودوم بارداري يک سونوگرافي انجام بدهند.

3
آيا انجام سونوگرافي‌هاي 3بعدي و 4بعدي براي مادر و جنين بي‌خطر است؟

وقتي صحبت از امنيت مي‌شود، درواقع تفاوتي بين سونوگرافي‌هاي مختلف نيست. در تمام سونوگرافي‌ها از يک فرکانس يکسان استفاده مي‌شود. در تحقيقات 50 سال گذشته نشان داده شده که با انجام سونوگرافي خطري جنين را تهديد نمي‌کند و درواقع يکي از ايمن‌ترين ابزارها براي بررسي جنين، سونوگرافي و تقريبا در تمام کشورها و در سيستم‌هاي پزشکي روز دنيا پذيرفته شده است.

4
سونوگرافي‌هاي 3بعدي و 4بعدي چه مزايايي دارند؟

اين سونوها براي بررسي دقيق‌تر جنين انجام مي‌شود. نتايج مطالعات نشان داده است انجام سونوگرافي‌هاي 3بعدي و 4بعدي غيرمستقيم احساسات مادرانه مادر را افزايش مي‌دهد و تحريک اين احساسات مادرانه باعث مي‌شود به تغذيه‌شان يا حتي ترک عادت‌هاي مضر در دوران بارداري مانند سيگار کشيدن توجه بيشتري نشان دهند زيرا فرزند خود را حس مي‌کنند و با اطمينان از سالم بودن او، دوران بارداري را کم‌اضطراب‌تر سپري خواهند کرد.

5
آيا در سونوگرافي 3بعدي همواره مي‌توانيم تصوير واضحي از صورت جنين را مشاهده کنيم؟

بعضي از فناوري‌ها و تجهيزات سونوهاي 3بعدي اين امکان را به شما مي‌دهند که صورت بچه‌تان را واضح ببينيد مگر اينکه جنين در شرايط غيرعادي قرار گرفته باشد که مي‌تواند به دلايل مقدار مايع، محل جفت و شکل قرارگيري دست‌ها اطراف صورت باشد. اگر صورت کاملا نامشخص باشد، مرکز سونوگرافي موظف است سونوگرافي مجددي بدون دريافت هزينه آن براي شما انجام دهد.

6
بهترين زمان براي گرفتن سونوهاي 3بعدي و 4بعدي؟

اين مساله به اين بستگي دارد که شما دوست داريد چه چيزي ببينيد. خيلي از خانم‌ها دوست دارند در دوران بارداري 2 بار اين کار را انجام دهند پس اگر جزو اين گروه هستيد، پيشنهاد ما يکي از هفته بيستم تا بيست‌وچهارم و ديگري از هفته بيست‌وششم تا سي‌وششم است. مسلما در سونوگرافي‌ دوم تصوير دقيق‌تري از صورت جنين خواهيد ديد. هفته‌هاي اول شاهد جنب‌وجوش و حرکات بيشتري خواهيد بود و هفته‌هاي بعدتر تصوير واضح‌تري از چهره او مشاهده مي‌کنيد. بعد از هفته سي‌وچهارم، مشاهده تصوير واضح کمي سخت مي‌شود ولي اين در مورد هر جنين متفاوت است. پيشنهاد جامعه متخصصان زنان کانادا اين است که يک بار و آن هم بين هفته‌هاي بيست‌ويکم تا بيست‌وچهارم سونوگرافي انجام دهيد.

7
آيا سونوگرافي‌هاي تشخيصي را پيشنهاد مي‌کنيد؟ چه زماني؟

اين موضوع به نظر پزشکي که تحت نظر او هستيد، بستگي دارد اما معمولا بين هفته‌هاي هجدهم تا بيست‌ودوم پيشنهاد مي‌شود.

8
با چه روشي مي‌توانيم در سونوگرافي تصوير دقيق‌تري ببينيم ؟

بيشتر متخصصان پيشنهاد مي‌کنند براي حفظ سلامت در دوران بارداري و به‌خصوص قبل از انجام سونوگرافي مصرف مايعات را افزايش دهيد زيرا خوردن مقادير زيادي آب باعث شفاف شدن مايع آمنيوتيکي مي‌شود. نتايج برخي از مطالعات نشان داده که اگر نيم ساعت قبل از انجام سونوي 3بعدي يک ليوان آبميوه طبيعي بنوشيد، جنينتان در طول سونوگرافي هوشيارتر خواهد بود.

9
مدت‌زمان سونوهاي 3بعدي و 4بعدي چقدر است؟

معمولا بين 15 تا 30 دقيقه طول مي‌کشد.

10
آيا مي‌توانيم سونوگرافي 3بعدي انجام دهيم اما نخواهيم جنسيت فرزندمان را بدانيم؟

اين امکان وجود دارد. براي برخي پدر و مادرها ندانستن جنسيت تا لحظه تولد يک سورپرايز محسوب مي‌شود پس چنانچه دوست نداريد جنسيت فرزندتان را بدانيد قبل از انجام سونوگرافي حتما اين موضوع را مطرح کنيد.

منبع: PEEkABOO.COM

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)