زندگی عاشقانه من همسریزندگی عاشقانه من همسری، تا این لحظه: 13 سال و 13 روز سن داره

گالری از مطالب مفید برای کودکان

تاثیرات مثبت حضور والدین در رشد نوزاد نارس

1392/6/24 20:59
نویسنده : مامان و بابا
807 بازدید
اشتراک گذاری

تولد نوزاد بی شک یکی از خاطره انگیزترین و شیرین ترین اتفاقات هر پدر و مادری است که البته مراقبت های خاصی را نیز لازم دارد. اما گاه این مراقبت ها بسیار حساس تر می شود و آن هم زمانی است که نوزادی پیش از اتمام 9 ماه کامل بارداری به دنیا می آید. نوزادان نارس به خاطر این که مدتی از دوران جنینی را طی نکرده اند بایستی در شرایطی مشابه آن زندگی کنند تا روند تکامل جسمی طی شود.


به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین، هر سال بیش از 55000 نوزاد زودتر از موقع به دنیا می آیند. از هر پنج تای آنها یکی خیلی زودتر و پیش از 7 و نیم ماهگی متولد می شود. خانواده باید مشکلات زیادی را متمحل شوند تا فرزندشان به خوبی این دوران را سپری کرده و به سلامت مانند دیگر نوزادان به زندگی ادامه دهد. خوشبختانه امروزه مراقبت های پزشکی پیشرفت قابل توجهی داشته و شرایطی فراهم شده تا والدین در مراکز پزشکی در کنار نوزاد باشند و پیوند عاطفی آنها حفظ شود.
تاثیرات مثبت حضور والدین در رشد نوزاد نارس
شرایط استرس زای مراقبت از نوزاد نارس متعدد اند که از جمله می توان به موارد زیراشاره کرد:‌

- بیماری های مختلف
- واکنش ناکافی سیستم ایمنی به بیماری ها
- عدم تحریک مطلوب شنیداری، بویایی، دیداری و لامسه که بر تکامل مغر تاثیر می گذارد.
- درد مربوط به مراقبت ها حتی اگر با بیشترین احتیاط ها صورت گیرد.
- جدایی فیزیکی ازمادر در زمان تولد. جفت بسیاری هورمون های مهم را تولید می کند که بدن جنین قادر به تولید آنها نیست و این جدایی وضعیت کمبود را در او به وجود می آورد.
- زندگی در محیط و هوای آزاد
درسال های گذشته مراقبت از نوزادان نارس منحصرا در بیمارستان و تحت شرایط ویژه توسط کادر درمانی انجام می شود. اما از چند سال پیش تغییراتی دراین روند اعمال شد و والدین نیز در دوران نگهداری نوزاد دخیل داده شد. در گذشته تاثیر روانی حضور والدین به خصوص تاثیر بوی مادر دراسترس های زیادی که نوزاد متحمل شده نادیده گرفته می شد. محققان به این نتیجه رسیده اند که ارتباط نورون ها در این نوزادان در زمان حضور والدین بهتر انجام می شود. هر چه شرایط روحی روانی نوزاد نارس به شرایط طبیعی نزدیک تر باشد، شانس بهبود نتایج عصب شناسی بهتر و بیشتر خواهد بود.
تلاش برای بهترین شرایط نگهداری
گرچه بر حضور والدین در کنار نوزاد نارس تاکید زیادی می شود اما نگرانی هایی نیز در این باره وجود دارد. با وجود فواید بسیاری که در این حالت وجود دارد اما کار مضاعفی را به کادر درمان برای مراقبت های لازم تحمیل می کند. باید توجه داشت که پزشکان و پرستاران نیز برای ایجاد شرایط واقعی نگهداری نوزاد تلاش های زیادی می کنند. ایجاد شرایط فیزیکی لازم مانند دادن تخت مناسب به مادر و بهبود شرایط روحی روانی و رابطه مناسب والدین و پرستاران می تواند باعث تقویت همکاری واقعی و مطلوب در زمان نیاز شود.

منبع:‌www.Doctissimo.fr

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)