زندگی عاشقانه من همسریزندگی عاشقانه من همسری، تا این لحظه: 13 سال و 18 روز سن داره

گالری از مطالب مفید برای کودکان

نکات طلایی در مورد تغذیه شیرخواران

1392/6/24 20:57
نویسنده : مامان و بابا
930 بازدید
اشتراک گذاری

 مریم سادات کاظمی: تغذیه شیرخواران از زمان تولد تا سن یک سالگی به سرعت تغییر می کند که تا شش ماهگی منحصرا با شیرمادر است. پس از آن چهار گروه اصلی غذایی یعنی میوه ها و سبزیجات، نان و غلات،‌ لبنیات و گوشت در برنامه غذایی وی گنجانده می شود که ضامن سلامتی و رشد مطلوب وی خواهد بود.

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین، مادرانی که نمی توانند به فرزندخود شیر بدهند، ناگزیر باید شیشه و شیر خشک را جایگزین آن کنند. گرچه استفاده از شیشه شیر به ظاهر ساده و راحت است اما باید نکات مهمی را در نظر داشت تا از بیماری های جدی که ممکن است کودک را تهدید کند پیشگیری شود.
برای حفظ بهداشت شیشه شیر، قبل از استفاده آن را در یک ظرف آب گرم و نه جوش به مدت 15 دقیقه بگذارید. بهتر است برای این کار مایکروفر را انتخاب نکنید زیرا شیر را به طور ناهمگون گرم می کند و موجب سوختگی های شدید در دهان کودک خواهد شد. برای تشخیص میزان حرارت شیر کمی از آن را روی پوست مچ نزدیک کف دست بریزید چون این قسمت پوست حساس و نازکی دارد.
بهتر است شیشه شیر را یک ساعت قبل از خواب به کودک بدهید زیرا خوابیدن در حالی که شیشه در دهان دارد خطر پوسیدگی دندان و عفونت های گوش را افزایش می دهد.اضافه کردن غلات به شیر اصلا توصیه نمی شود زیرا سر شیشه ها فقط برای شیر طراحی شده اند و غلظت مایع درون شیشه می تواند مشکلاتی در مجرای تنفسی ایجاد کند و احتمال خفگی را در پی داشته باشد. به علاوه افزودن مواد غذایی جامد در شیشه شیر یادگیری روش های دیگر غذا خوردن را در کودک به تاخیر می اندازد.
نکاتی در رابطه با افزودن خوراکی های دیگر به شیر
به نظر متخصصان افزودن مواد غذایی جامد تا قبل ازشش ماهگی در برنامه غذایی کودک می تواند موجب کمبود آهن بدن او شود. اگر کودک شیر مادرمی خورد در این صورت دفعات تغذیه با شیر مادر کاهش و در نتیجه بر ترشح شیر نیز تاثیر می گذارد. توقف زود هنگام تغذیه با شیر مادر مانع ازبهره مندی کودک از مزایای شیر مادر از جمله محافظت دربرابر بیماری ها و حساسیت خواهد شد.
بین سنین 9 تا 12 ماهگی به کودک شیر گاو ندهید زیرا فاقد مقدار کافی آهن برای تامین نیاز بدن کودک است. همچنین پروتئین ها و موادمعدنی زیادی دارد که باعث می شود کلیه ها کارکرد بیشتری داشته باشند. همچنین پس از رسیدن کودک به سن مناسب شیر پاستوریزه را انتخاب کنید.
دادن آبمیوه ها درحجم بالا عوارضی در پی دارد که از جمله می توان به اسهال و پوسیدگی زود هنگام دندان ها اشاره کرد. همچنین آبمیوه ها اشتهای کودک را کم کرده و مانع از خوردن غذاهای مغذی و ضروری خواهد شد. از آنجا که خوراکی اصلی محسوب نمی شود منتظر شوید تا فرزندتان به سن شش ماهگی برسد و بعد آنها را در برنامه غذایی او بگنجانید. آبمیوه های طبیعی و 100% پاستوریزه را به اوبدهید و توجه کنید که از60 تا 90 میلی لیتر در روز بیشتر نشود.
زمانی که قصد دارید پوره و ساید خوراکی های جامد را به کودک بدهید حتما با له کردن و خرد کردن غذا از خطر خفگی پیشگیری کنید.
موارد مهم در تغذیه کودک
- بعضی از سبزیجات مانند هویج حاوی نیترات هستند. هنگام تهیه پوره از آب خنک استفاده کنید و آبی که در آن هویج را پخته اید کنار بگذارید. سبزیجاتی مانند شلغم، چغندر و اسفناج که نیترات بالایی دارند را پس از 9 ماهگی کودک برایش آماده کنید.
- به غذای کودک نمک و شکر اضافه نکنید. به این صورت او به طعم های طبیعی تمایل پیدامی کند.
- نسبت به حساسیت های غذایی توجه داشته باشید به خصوص اگر در نزدیکان سابقه انواع حساسیت را دارید.
- تا پیش از یک سالگی کودک به او عسل ندهید زیرا عسل نوعی ماده سمی دارد که ممکن است باعث بوتولیسم؛ نوعی مسمویت خطرناک که خطر مرگ را در پی دارد شود.
منبع:www.Passportsante.fr

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)