زندگی عاشقانه من همسریزندگی عاشقانه من همسری، تا این لحظه: 13 سال و 12 روز سن داره

گالری از مطالب مفید برای کودکان

رحم اجاره ای

1392/7/23 14:05
نویسنده : مامان و بابا
1,204 بازدید
اشتراک گذاری

احکام شرعی رحم اجاره ای؟

این سؤال دو صورت دارد:
1. اینکه مراد، اجاره رحم زن، همراه با تخمک اوست. یعنی نطفه مردی را در رحم غیر همسرش تزریق کنند تا وی از این طریق صاحب فرزند گردد.
که جهت پاسخ به آن می توانید به نمایه: 13292 (تلقیح مصنوعی) به سایت مراجعه فرمایید.
2. اینکه مراد، آنست که نطفه مرد و تخمک زن را در خارج از رحم مخلوط و به دلیل عدم توانایی زن در بارداری، آن را به رحم زن دیگری تزریق نمایند. که مراجع عظام تقلید، در پاسخ به این سؤال، چنین فرموده اند:[1]
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
این کار فى نفسه اشکال ندارد ولى باید از مقدمات حرام از قبیل نگاه و لمس حرام و غیر آنها اجتناب شود، به هر حال در صورتى که با این روش کودکى به دنیا بیاید ملحق به شوهر زنى که صاحب رحم است نمى‌شود بلکه ملحق به صاحب نطفه و به زنى است که صاحب تخمک است.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
این کار فی نفسه اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
هر گاه نطفۀ زن و شوهرى را در خارج از رحم با هم ترکیب کنند، و در رحم شخص ثالثى قرار دهند، این امر ذاتاً جایز است؛ ولى چون غالباً مستلزم نگاه و لمس حرام است، تنها در موارد ضرورت مجاز است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه ملازم با حرام از قبیل لمس و نظر نباشد فی نفسه مانعی ندارد.

منبع:http://islamquest.net

 

 

 

 

 

قوانین رحم اجاره ای ؟

زندگی در شرایط پر اضطراب شهری در کنار پیچیدگیهای روابط انسانها در زندگی مدرن امروزی نیازمند بهره مندی از خدمات مشاورین امین و خبره حقوقی ست تا در کنار کسب و کار و زندگی، بیمه گر سرمایه پر ارزش شما و آرامش بخش زندگی باشد.

وکلای دفتر حقوقی دادمان با در دست داشتن تجربیات کافی و دانش حقوقی لازم این آمادگی را دارند تا در جهت افزایش آگاهی جامعه و رفع نیاز حقوقی مخاطبین از این پس مشاوره حقوقی آنلاین به شما مخاطبین سایت پارسینه ارائه نماید.

در همین راستا شما می توانید با ارسال ایمیل به آدرس dadmanlawyers@gmail.comسوالات خود را  در زمینه های مختلف حقوقی از مشاورین این دفتر بپرسید و در اسرع وقت پاسخ آن را دریافت نمایید.در صورت نیاز به دریافت پاسخ شخصی حتما در ایمیل خود قید نمایید تا مشاوران پاسخ را برای شما ایمیل نمایند.

موضوع این هفته:رحم جایگزین

رحم جایگزین روشی است که طی آن بانوی صاحب رحم، جنین فرد دیگری را در رحم خود حمل می‌کند و بر مبنای توافقی که از قبل صورت گرفته است، تعهد می نماید که پس از طی دوران بارداری و زایمان، نوزاد حاصل را به زوجین نابارور تحویل دهد. در این قسمت برآنیم که بدلیل مباحث حقوقی جدی در ارتباط با قراری که بین زوجین گذاشته  می‌شود،  بدین موضوع بپردازیم.

پرسش اول: موضوع رحم جایگزین در نظام حقوقی ما چه جایگاهی دارد و آیا قانونی در این زمینه وجود دارد؟

در نظام حقوقی ایران،  قانونی در مورد رحم جایگزین و ماهیت آن به تصویب نرسیده است و برای تعیین وضعیت حقوقی آن باید از قرارداد استفاده کرد.بنابراین باید قراردادی بین صاحب رحم و دریافت کننده  تنظیم شود که در ارتباط با انجام یک کار مشخص و دریافت مشخص و تعریف شده‌ است.

پرسش دوم: آیا امکان  اینکه مادر حامل شوهر داشته باشد وجود دارد و در اینصورت باید چه شرایطی داشته باشد؟

اگر گیرنده شوهر داشته باشد، اذن شوهر نیز لازم است. بدین طریق، طرفین قرارداد استفاده از رحم جایگزین، زوجین نابارور و مادر جانشین می‌باشند  و شوهر زن گیرنده نیز اگرچه جزء طرفین قرارداد نمی‌باشد اما رضایت وی نیز  دارای اهمیت است.

پرسش سوم: وضعیت استفاده از رحم جایگزین بوسیله گرفتن اسپرم و تخمک پدر و مادر واقعی و قراردادن و ترکیب آنها در رحم بانوی جانشین از لحاظ شرعی چگونه است؟

در میان فقها و مراجع امام  خمینی و حضرات آیات خامنه‌ای، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، صانعی در شمار قائلان به جواز هستند. برای مثال آیت الله موسوی اردبیلی می فرماید که با اجازه خود زن ثالث یا با درخواست او و با اجازه و درخواست شوهرش اگر شوهر داشته باشد بلااشکال است و یا آیت الله خامنه‌ای می‌فرماید: انتقال جنین به رحم زن مورد نظر در هر صورت منع شرعی ندارد ولی باید از لمس و نظر حرام اجتناب شود.

منبع:.parsine.com

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)