زندگی عاشقانه من همسریزندگی عاشقانه من همسری، تا این لحظه: 13 سال و 13 روز سن داره

گالری از مطالب مفید برای کودکان

11 علتِ عمدۀ اگزما و کهیرِ پوستی

1392/7/21 13:26
نویسنده : مامان و بابا
1,025 بازدید
اشتراک گذاری

در این مطلب به 11 علتِ عمدۀ اگزما و کهیرِ پوستی -یک‌ بیماری‌ پوستی‌ آلرژیک‌ مزمن‌- می‌پردازیم.

ضد آفتاب و تحریکِ پوست

ضدِ آفتاب نقشِ ارزشمندی در محافظت از پوست بر عهده دارند، اما در صورتی که کودکِ شما پوستِ حساسی داشته باشد، برخی از فرمول‌ها می‌توانند مشکلاتی را برایِ او ایجاد کنند. به دنبالِ ضدِ آفتاب‌هایی بگردید که فاقدِ پارا آمینو بنزوئیک و یا (PABA) باشند، یعنی ماده‌ای که ممکن است تحریک کننده باشد. برایِ کودکانِ بالایِ شش ماه از ضد آفتاب‌هایی استفاده کنید که از پوست آن‌ها در برابرِ هر دو اشعۀ UVA و UVB محافظت کند؛ برایِ کودکانِ زیرِ شش ماه قبل از استفاده از ضدِ آفتاب با پزشکِ کودکتان مشورت نمائید.

ایمنیِ استفاده از صابون هایِ آنتی باکتریال

صابون هایِ مایعِ آنتی باکتریال ممکن است خطراتی را در بر داشته باشند. مادۀ رایجِ تریکلوسان در این صابون‌ها ممکن است برایِ کودکانی که پوست حساس دارند تحریک کننده باشد. همچنین سازمانِ جهانیِ بهداشتِ مشغولِ انجامِ مطالعاتی بر رویِ اثراتِ این ماده بر رشد و نمو کودکان است. برایِ رهایی یافتن از باکتری‌ها و آلودگی‌ها استفاده از صابون هایِ معمولی و آب به اندازۀ استفاده از صابون هایِ آنتی باکتریال مؤثرند.

مشکلات اگزمایِ ناشی از استفادۀ لوسیون‌ها

شاید نرم نگه داشتنِ پوستِ نوزادتان با لوسیون وسوسه انگیز باشد، اما لوسیون‌ها معمولاً دارایِ موادِ معطری هستند که ممکن است پوستِ نرم و لطیفِ کودکان را تحریک کند؛ این امر مخصوصاً در موردِ کودکانی که خودشان نیز دچارِ اگزما هستند صدق می‌کند. همچنین سؤالاتی در این باره وجود دارد که آیا محتویاتی نظیرِ پارابن و فتالات کودکان را دچارِ مشکلاتِ هورمونی میکنند یا خیر. برایِ پوستِ خشک، از صابون هایِ دارایِ خاصیتِ پاک کنندگیِ ملایم استفاده کرده و پس از حمام پوستتان را نمالید، و در صورتِ تمایل به استفاده از لوسیون دربارۀ آن با پزشکِ کودکِ خود مشورت کنید.

دستمال هایِ مرطوبِ مخصوصِ نوزاد

این دستمال هایِ یکبار مصرف کاربردِ زیادی دارند اما ممکن است حاویِ الکل و یا موادِ معطری باشند که پوستِ کودکتان را تحریک می‌کند. برخی از این دستمال‌ها حاویِ موادِ دیگری هستند که می‌توانند واکنش هایِ آلرژیک و کهیر ایجاد کنند؛ بنابراین به جایِ استفاده از این دستمال‌ها از پارچه هایِ نرمِ نخی و مرطوب، استفاده کنید. هنگامی که به مسافرت می‌روید نیز تعدادی از این پارچه هایِ مرطوب را داخلِ یک سبدِ کوچک همراهِ خود ببرید.

پودر‌ها و شوینده هایِ لباسشویی و اگزما

موادِ شیمیاییِ موجود در برخی از موادِ شوینده می‌توانند موجب ایجادِ حساسیت، کهیر و یا اگزما شوند. این مشکل در کودکانی که به اگزما مبتلا هستند رایج است. برایِ جلوگیری از آن، از یک شویندۀ ملایم که عاری از رنگ و موادِ معطر هستند استفاده کنید.

حساسیت کودک به شامپو و یا نرم کننده

قبل از شستن مو هایِ کودکتان، برچسبِ محتویاتِ رویِ محصولِ شوینده را با دقت بخوانید. برخی از موادِ معطر و یا مواد شیمیایی موجود در شوینده‌ها می‌توانند، پوستِ حساسِ سرِ کودکان را ناراحت کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که برخی از محتویات، مانندِ فتالات، فرمالدهید، 1و4 دی اکسان، می‌توانند مشکلاتی را برایِ سلامتِ کودکان ایجاد کنند. برایِ امنیتِ بیشتر به دنبالِ فرآورده هایِ طبیعی با حداقل میزانِ مواد معطر، مواد شیمیایی، و حداقل محتویاتِ امکان پذیر، بگردید.

جایگزینی برایِ نرم کننده‌های لباس و پارچه

اگر کودکتان پوستِ حساسی دارد، ممکن است ترجیح بدهید که از نرم کننده هایِ مایع استفاده نکنید. این محصولات ممکن است دارایِ مواد معطر و موادِ شیمیایی باشند -برایِ مثال لیمونین و یا بنزیل استات- که می‌توانند پوست، چشم، بینی و گلویِ کودکتان را تحریک کنند. به جایِ آن برایِ نرم کردنِ لباس‌ها در هنگامِ آبکشی ماشینِ لباسشویی، ½ فنجان جوشِ شیرین و ½ فنجان سرکه به آن‌ها اضافه کنید.

موادِ پاک کننده و سلامت

اصطلاحِ غیر سمی به میزانِ کافی شفاف و واضح نیست، بنابراین با دقت برچسب رویِ موادِ پاک کننده را بخوانید؛ برایِ مثال آلکیل فنول اتوکسیلات‌ها، و یا (APEs)، که در برخی از شوینده‌ها و مواد ضد عفونی کننده موجودند، انسان را دچارِ مشکلاتِ هورمونی می‌نمایند. آمونیاک می‌تواند ریه‌ها را تحریک کرده و پوست را بسوزاند، و در صورتی که خورده شود بسیار سمی است. به دنبالِ فرآورده‌هایی بگردید که دارایِ موادِ شیمیاییِ افزودۀ کمتری باشند و یا برایِ نظافتِ خانه‌تان از آب، جوشِ شیرین و یا سرکه استفاده کنید.

مواد نگهدارندۀ موجود در صابون

برخی از صابون‌ها –حتی آن‌ها یی که برچسبِ مخصوصِ نوزادان را خورده اند- ممکن است حاویِ فرمالدهید باشند؛ فرمالدهید مادۀ نگهدارنده‌ای است که می‌تواند موجبِ تحریکِ ریه‌ها، پوست و چشم شود. صابون همچنین می‌تواند با تحریک و ملتهب ساختنِ پوست، اگزما را راه اندازی کند. اگزما رایج‌ترین مشکل پوستی در می‌انِ نوزادان و کودکانِ کم سن است. به خصوص اگر از قبل نیز دچارِ آلرژی و آسم بوده باشند. به دنبالِ فرآورده‌هایی باشید که فاقدِ موادِ معطر و موادِ شیمیایی باشند.

حشره کش‌های بدن و ضد آفتاب

از ترکیبِ احتمالی حشره کش‌های DEET (حشره کش‌هایی که بر رویِ بدن برایِ جلوگیری از گزش توسطِ حشرات استفاده می‌شوند) و ضد آفتاب جلوگیری کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که اگر این ماده با ضد آفتاب ترکیب شود راحت‌تر جذب می‌شود و همچنین اثرِ ضد آفتاب را خنثی می‌کند. انجمنِ پزشکانِ کودک آمریکا توصیه می‌کنند که از حشره کش‌هایی بالا‌تر از 30% بر رویِ بدنِ کودکان استفاده نکنید. استفاده از این محصول برایِ کودکانِ زیرِ دو ماه به طورِ کلی توصیه نمی‌شود.

سمومی که به داخلِ خانه راه می‌یابند

چون نوپایان و نوزادان وقتِ زیادی را بر رویِ زمین می‌گذرانند، هر گونه آلودگی که بر سطحِ زمین باشد به دهانِ آن‌ها وارد خواهد شد. آفت کش‌ها و سایرِ سموم و آلودگی‌ها درونِ گرد و خاکِ داخلِ خانه به دام می‌افتند. کودکان این سموم و آلودگی‌ها را لمس کرده و به دهان می‌برند. بنابراین تمامِ سطوحِ خانه‌تان، خصوصاً کفِ خانه را، با پاک کننده هایِ ایمن تمیز کنید.

توصیه مشاور: برخی از مواد غذایی یا برخی از انواع شیر خشک ها در کودکتان نیز ایجاد آلرژی می کند . بنابراین پس از شروع غذای کمکی هر نوع ماده غذایی را به تنهایی و به مدت یک هفته،از مقدار کم به زیاد  به وی بدهید تا در صورت حساسیت شناسایی شود. برخی از مواد حساسیت زا مثل مرکبات، گیلاس و البالوو... تا قبل از یک سالگی محرز است. برخی از این حساسیت ها گوارشی است و برخی علائم پوستی نیز دارد.

مترجم:نغم خالقی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)